8:37:00 am

JOM MAHASISWA BANGUN PAGI

Posted by Persatuan Perwakilan Mahasiswa Kolej Kediaman 1 (PeKa 1)

Tahukah anda berbagai manfaat dari membiasakan diri bangun pagi?
ANTARANYA:
  • Anda dapat menikmati udara segar yang belum tercemar. Saat itu sangat tepat bagi untuk memasukan sebanyak mungkin udara segar ke paru-paru dengan berolah raga. Dengan kata lain, membiasakan bangun pagi dapat membuat pikiran dan tubuh anda jauh lebih sihat.(Erm, nyaman nya suasana pagi UMP ni)
  • Di pagi hari, anda akan melihat semua hal berbeza dibandingkan pada waktu-waktu setelahnya. Kalu kita bangun pagi hari lain, mesti suasana pagi 2 semua orang berpusu2 g kuliah.Makin tension lak kita kan. TAPI....hujung minggu ni, mood pun tenang je....BEST sgt untuk siapkan semua keje.
  • Bangun pagi juga dapat meningkatkan produktiviti bahkan disiplin pribadi anda. Kalau anda bangun lambat ( sampai kul 1tgh hari) kemungkinan anda mempunyai waktu yang terhad tok siapkan sume keje.(contoh CLEANING YOUR ROOM YANG KOTOR 2....hehhehe)
Bestnyer kalu dapat tenangkan fikiran kat tempat ni pagi2 mcm nie....Kompom jiwa ni tenang dan makin proaktif tok lagi smgu kan....
SAMBUNGAN MANFAAT BANGUN PAGI......
  • Tubuh mendapat nutrisi penting.Dengan bangun pagi, waktu untuk sarapan pasti ada. Sarapan adalah bahan bakar bagi tubuh kita untuk melakukan berbagai aktiviti seharian. Kita pun memiliki waktu untuk menyiapkan sarapan yang sehat, lezat dan bergizi.
  •  Tidur lebih berkualiti.Seperti diketahui dengan tidur yang cukup mampu mengurangi berbagai efect negatif pada wajah seperti penuaan  atau kedutan. Dengan bangun pagi, irama pada tubuh akan menjadi stabil. Keadaan ini secara tidak langsung akan memperbaiki kualiti tidur.
Tip: Untuk membiasakan agar bangun pagi letakkan alarm tidak jauh dari tempat tidur anda. Atur jjam 30 minit lebih cepat dari biasanya selama beberapa hari.
  • Akhir sekali, pagi2 ni la ubat terbaik tok mata yang rabun..Luangkan masa 5minit untuk  melihat pemandangan hijau...Insyaallah sistem saraf mata akan relax dan mata anda pun senang ati (sebab da letih hari2 tgk nota kuliah).Ciptaan yang Maha Pencipta itu cukup sempurna. Insya-Allah.
MAHASISWI/ MAHASISWA BOLEH!!!!!!!!!

0 comments: