3:52:00 am

Erkkk....!!! Nafas Berbau

Posted by Persatuan Perwakilan Mahasiswa Kolej Kediaman 1 (PeKa 1)

Hai...Jumpa lagi....Kali ni topik apa la yer....Jom baca.Ermmm,Mungkin kamu tergolong dalam org yg bertuah kerana memiliki segala-galanya, bijak, cantik dan pandai bergaya. Bagaimanapun, semua itu tenggelam apabila kamu mula bersuara...Betol ke? Cube imbas kembali..hehehhe...Masalah nafas berbau bukan sahaja mencacatkan penampilan malah is secara tidak langsung juga boleh membuatkan kalu hilang keyakinan diri. 

PUNCA-BAU NAFAS
BACTERIA
Bakteria antara punca utama bau nafas.Masih ingat lagi pesanan ibu bapa dan guru sewaktu kecil agar menggosok gigi sebelum tidur? Menurut pakar pergigian, bakteria mulut,anaerobic,punca utama masalah ini berlaku. Ia hidup dan membiak di dalam mulut dengan sisa protein makanan yang melekat di celah gigi dan gusi. Bagi memudahkan penghadaman, makhluk halus ini melarutkan sisa protein dengan gas volatile sulfur compounds (VSCs). Bau gas ini lebih busuk daripada telur tembelang atau perot ikan.

Walaupun cepat membiak,bakteria ini juga mudah mati apabila terdedah kepada oksigen. Justeru itu, ia gemar bersembunyi dan membuat sarang di tempat terselindung terutamanya di bawah lidah. Sarangnya berlapis-lapis daripada lendir dan cecair sisa makanan. ketika proses ini, gas VSCs dilepaskan berterusan, membuatkan nafas kamu berbau.


MULUT KERING
Air  liur penting untuk mengawal kesegaran nafas. Bagaimanapun pengeluaran air liur yg brkurangan ketika tidur, menyebabkan mulut kering dan nafas berbau setiap pagi. Bagaimanapun jika mulut kering pada waktu siang, ia petanda ada penyakit lain atau kesan sampingan kandungan dadah di dalam ubat yg diambil.

TITISAN UBAT HIDUNG
Lendir juga mudag terbentuk kesan daripada penggunaan ubat titis di dalam hidung untuk mengubati selesema,alahan atau penyakit lain sprti resdung. lendir ini terkumpoul di dalam rongga hidung menjadi tempat terbaik bakteria bersarang. Sebaik-baiknya gunakan ubat sembur pemecah lendir utk mengurangkan dan mengatasi masalah nafas berbau.

DIET
Biasanya ketika mengunyah makanan, pengeluaran air liur akan meningkat. Dan sekiranya kamu berdiet, ini bermakna kamu kurang makan sekali gus air liur juga kurang dirembeskan menyebabkan nafas berbau

PENGELUARAN HORMON
Biasanya wanita menghadapi perubahan hormon beberapa hari sebelum haid. Ia bukan sahaja menyebabkan mood berubah,tetapi juga menjejaskan keadaan bau nafas kerana ketika ini darah mengandungi protein berlebihan dan sangat disukai bakteria anaerobik.

JENIS MAKANAN
Makan jangan sebarangan makan kerana sesetengah jnis mkanan boleh myebabkan nafas berbau.Antaranya,makanan yg mgandungi sulfur seperti bawang putih,kubis,brokoli dan bawang. Gas sulfur dalam makanan diserap ke dalam darah melalui perut kemudian ke paru-paru sebelum dilepaskn menerusi pernafasan.

3 comments:

Anonymous said...

oooww..baru ku tahu psal bcteria yg jahat2 ni,>.< pasni nak kena rajin2 gosok gg lh mlm2..xnk skip2 da..:D

ira mahira said...

OO BARU TAHU time period pun boleh wat mulut berbau..tak sedar pun b4 ni uhuhu

Persatuan Perwakilan Mahasiswa Kolej Kediaman 1 (PeKa 1) said...

Semoga mendapat manfaat bersama...